
Raskere behandling
– betal kun egenandel
Som pasient har du rett til å velge hvor du skal få behandling, forutsatt at klinikken du velger har inngått avtale med det offentlige innen behandling av din diagnose, og du har en henvisning.
Vi har inngått en rekke offentlig avtaler, noe som betyr at du på noen behandlinger kan velge oss og kun betale egenandel, som ved et offentlig sykehus.
Helse Sør-Øst Hjerteutredning
A-Medi har avtale med Helse Sør-Øst om hjerteutredning. Det betyr at du kan få hjerteutredning inkludert ultralyd av hjerte eller langtids EKG/ Holter EKG hos en av våre hjertespesialister og betale samme egenandel som ved et offentlig sykehus.
I Norge har vi fritt sykehusvalg, så du kan selv velge hvor du vil få behandling, uavhengig av hvor i landet du bor.
For å bli behandlet under en offentlig avtale, trenger du en henvisning. Alle henvisninger kan brukes hos oss, selv om det ikke står A-Medi på henvisningen.
Dersom du ikke har henvisning, må du ta kontakt med en lege. Dersom legen din finner indikasjon for å sende deg til videre utredning, kan du be om å bli henvist til A-Medi.
Gjennom den offentlige avtalen med Helse Sør-Øst kan du velge A-Medi uten at det medfører ekstra kostnader. Du betaler kun egenandel, resten dekkes av Helse Sør-Øst.
Når du reiser til eller fra behandling som dekkes av det offentlige, kan du også få stønad til pasientreisen. Egenandelen for reisen kan være høyere hvis du velger å reise ut av din egen helseregion. Du finner mer informasjon om dette på HelseNorge.
På A-Medi jobber det dyktige spesialister som står klare for å hjelpe deg. Vi har topp moderne utstyr og jobber aktivt for at du som pasient skal komme til behandling raskest mulig.
Oversikt over våre ventetider for offentlige pasienter finner du her.
Fristbrudd Helfo
A-Medi har rammeavtale med Helfo for formidling av fristbruddpasienter til somatiske spesialisthelsetjenester innen en rekke fagområder.
Vi prioriterer fristbruddpasienter og kan hjelpe deg raskt. Du betaler kun egenandel som ved et offentlig sykehus. Vi tar i mot pasienter fra hele landet.
-
hjertesykdommer
-
generell indremedisin
-
geriatri
-
hudsykdommer
-
barnesykdommer
-
smertetilstander
-
Når du blir henvist til en spesialisthelsetjeneste, vil det bli gjort en faglig vurdering hvorvidt din helsetilstand tilsier at du har rett på helsehjelp. Det blir også satt en frist for oppstart av helsehjelp. Denne fristen sier noe om hvor lenge det er medisinsk forsvarlig for deg å vente på helsehjelp. Dersom du ikke har mottatt helsehjelpen innen denne fristen, har rett til å få tilbud ved et annet behandlingssted.
Sykehuset eller behandlingsinstitusjonen som ikke klarer å gi deg helsehjelp innen fristen, skal varsle Helfo.
Som pasient har du også mulighet til å varsle Helfo selv, hvis du mener at du har opplevd et fristbrudd som ikke er blitt varslet. Du kan kontakte Helfo pasientformidling på telefon 23 32 70 00
Ved fristbrudd vil så Helfo kontakter deg for å høre om du ønsker tilbud om helsehjelp et annet sted.
Hvis du ønsker det, vil Helfo forsøke å finne et annet behandlingssted til deg. Normalt tilbys pasienten behandling hos en av helsetjenesteleverandørene Helfo har avtale med. A-Medi er en slik leverandør.
Du har krav på å få dekket eventuelle reiseutgifter fra Pasientreiser. Informasjon om bestilling og om hvordan du går frem for å få reisekostnader dekket finner du her.
For mer informasjon om dine rettigheter ved fristbrudd se her.
Informasjon for henvisende lege
A-Medi er opptatt av å ivareta pasientene våre på best mulig måte. Våre dyktige spesialister holder seg faglig oppdatert og utfører grundige undersøkelser og vurderinger. Vi jobber aktivt for å sende epikriser av høy kvalitet samme dag som pasienten er hos oss.
For å gi best mulig behandling, trenger vi følgende informasjon i henvisningen:
Pasientinformasjon: Navn, fødselsdato, oppdatert telefonnummer
Henviser: Navn, adresse/institusjon, HPR nummer, telefonnummer
Hastegrad: Hvor raskt trenger pasienten time?
Praktiske behov: Trenger pasienten transport, følge eller tolk? Andre spesielle behov?
Sykdomshistorie: Hvor lenge har pasienten hatt symptomer? Hvordan oppstod de? Har pasienten diabetes, kreft, svekket immunforsvar, relevant kirurgi eller strålebehandling?
Tidligere undersøkelser: Hva er resultatet av eventuelle relevante undersøkelser?
Kliniske funn: Hvilke funn ble gjort ved legeundersøkelse?
Laboratoriefunn: Eventuelle relevante prøveresultater
Problemstilling: Hva er bekymringen til pasienten/henvisende lege? Hva ønsker man å avklare med undersøkelsen?
Ja, A-Medi har avtale med Helse Sør-Øst om hjerteutredning. Dette betyr at pasinten kan få hjerteutredning, inkludert ultralyd av hjertet eller langtids EKG/Holter EKG, hos en av våre hjertespesialister til samme egenandel som ved et offentlig sykehus. Avtalen gjelder fra 1. januar 2023.
Når du henviser en pasient til hjerteutredning hos A-Medi gjennom Helse Sør-Øst avtalen, vil kostnadene for pasienten være det samme som for tilsvarende behandling ved et offentlig sykehus. Dette betyr at alle konsultasjoner belastes med egenandel, med mindre pasienten har frikort eller er under 16 år.
Du kan henvise pasienten elektronisk via Helsenett. Du kan også kontakte oss på telefon 67 430 930 for mer informasjon.